mr.hyatto…….

Icon

the unfinished story…

Fakta MINYAK yg perlu kamu tahu..


 

 

Baru-baru ini dalam akhbar tempatan, kerajaan telah keluarkan satu statistik kononnya harga minyak di Malaysia adalah yang paling rendah di rantau ini. Kemudian mereka membandingkan harga minyak Malaysia dengan harga minyak di Thailand, Singapore, Filipina dan Vietnam.

Persoalan sekarang apakah asas perbandingan tersebut sedangkan negara negara tersebut bukan pengeluar minyak? Hujah seperti inilah yang digunakan oleh Barisan Nasional untuk memperbodohkan orang kampung (orang bandar pun ada yang turut diperbodohkan juga…)

Ok, di sini fakta yang semua orang kena tahu. Pertama sekali sila lihat perbandingan harga minyak Malaysia dan negara negara pengeluar minyak yang lain : –

Negara Harga minyak seliter (dalam RM)

Malaysia RM2.10 (ron97)
Iran RM0.34
Venezuela RM0.16
Turkemenistan RM0.39
Arab Saudi RM0.19
Mesir RM0.81
Brunei RM 1.10 (S0.50)

Dari data diatas, membuktikan propaganda kerajaan adalah palsu dan tidak benar.Kesemua negara pengeluar minyak diatas, harga minyak adalah dibawah RM1.10 seliter. Ada sesetengah alasan mengatakan keluaran minyak kita tak sebanyak Arab Saudi yang mengeluarkan sejuta tong sehari. Menurut kerajaan, pengeluaran minyak kita adalah dalam lingkungan 700 ribu tong sehari. Oleh itu kalau berdasarkan ratio pengeluaran minyak antara Arab Saudi dan Malaysia 1 juta : 700 ribu, sepatutnya harga minyak Malaysia dalam lingkungan RM0.30 sen sahaja. Kenapa Arab Saudi boleh kekalkan harga minyak pada 0.19 sen seliter tapi Malaysia pada 2.70 sen? Bukankah jauh bezanya? Bagaimana pula dengan Venezuella yang jumlah penduduk hampir sama dengan Malaysia boleh kekalkan harga minyak pada 0.16 sen seliter sahaja? Ini menunjukkan ada sesuatu yang tak kena dalam menguruskan hasil minyak dalam negara.

Ketika Dato Seri Anwar Ibrahim menjawat jawatan menteri kewangan Malaysia pada tahun 1991-1998, harga minyak dikekalkan pada 1.10 sen seliter. Bagaimana beliau boleh mengekalkan harga minyak selama lapan tahun sedangkan harga minyak dunia naik mendadak ketika perang teluk di Iraq? Pada masa yang sama juga pembangunan dan projek-projek banyak juga dijalankan dalam negara tanpa perlu naikkan harga minyak. Tapi pemimpin kerajaan beri alasan untuk naikan harga minyak supaya duit tersebut dapat tampung projek pembangunan. Masalah sekarang projek pembangunan untuk faedah siapa? Rakyat atau kroni? Berapa kerat orang yang dapat faedah dari koridor pembangunan di sana-sini?

Subsidi minyak yang ditanggung kerajaan mencapai 35 billion setahun. Barisan Nasional bersungguh-sungguh untuk mengurangkan subsidi minyak ini kerana kalau harga minyak tidak dinaikkan dengan segeranya ia akan mengganggu peruntukan kerajaan bagi membangunkan koridor-koridor di seluruh negara yang bernilai ratusan billion.

Yang orang asyik berhujah ialah harga minyak perlu dinaikkan kerana harga minyak dunia telah naik. Ada yang mengatakan ia masalah global. So yang kita kita fikir ialah kenapa nak risau tentang harga minyak dunia yang melambung naik kerana sepatutnya sebagai negara pengeluar minyak, Malaysia seharusnya gembira kerana bila harga minyak dunia naik, pendapatan petronas jadi berlipat ganda. So apa masalahnya? Walaupun Malaysia ada mengimport minyak dari luar untuk kegunaan tempatan, tapi bila dah net off dari pendapatan export, masih untung besar lagi.

Adakah negara akan bankrupt kalau turunkan harga minyak? Sudah tentu tidak. Sila lihat statistik di bawah :

Allocation untuk mega projek :
Koridor Utara : RM17.5 billion
Koridor Timur : RM112 billion
Wilayah Iskandar : RM47 billion
Koridor Sabah : RM105 billion
Koridor Sarawak : RM107 billion

Bila kerajaan membuat pelan untuk pembangunan projek di atas, sudah tentulah kerajaan mempunyai wang yang banyak. Jadi, jika kerajaan sanggup membelanjakan ratusan billion untuk projek pembangunan seperti di atas yang hanya boleh dimanafaatkan oleh segelintir rakyat sahaja, kenapa nak tampung subsidi 35 billion setahun pun tak mampu? Mana yang lebih penting? Mana yang perlu diutamakan? Kebajikan rakyat atau projek mega?

Bila menteri menteri beri komen tentang ekonomi, semuanya berkata yang bagus-bagus, tapi bila bercakap soal subsidi minyak, dah cakap lain pulak. So kalau Dato Najib kata turunkan harga minyak akan buat negara bankrup, bagaimana projek ratusan billion di atas? Tak bankrupkah negara dengan projek ratusan billion tersebut? Perlu diingat bahawa disamping pendapatan hasil petroleum, negara juga mempunyai hasil dari sumber lain seperti getah, sawit, taxation, balak dan lain-lain.Pendapatan tahunan negara kalau diambil kira harga minyak yang melambung naik bakal mencecah 200 billion setahun. Dari jumlah tersebut susah sangat ke nak sumbangkan 50 billion untuk beri subsidi pada rakyat?

Filed under: isu global

9 Responses

  1. VenomF says:

    itulah yang saya cuba tunjukkan. takde siapa faham. saya dah bengang ngan kerajaan Malaysia. buat apa wujudnya UTP kalau takde seekor pun tahu cara penyelesaian kepada masalah ini. Tgk negara lain, diaorang berurus niaga ngan menjual minyak menggunakan mata wang sendiri tetapi Malaysia gatal nak jual guna mata wang usd padahal kita tak ada co-operate pun ngan mereka apa-apa. aish. kita sepatut paksa mereka yang berusu jual beli ngan negara kita membeli mata wang kita. ingat jangn biarkan negara kita dipijak oleh bangsa lain!!!!

  2. en. betul says:

    “Bagaimana pula dengan Venezuella yang jumlah penduduk hampir sama dengan Malaysia boleh kekalkan harga minyak pada 0.16 sen seliter sahaja?” <– abes tu taraf hidup venezuella cemana pula?adakah semaju negara malaysia? adakah lagi senang dari malaysia? "Menurut kerajaan, pengeluaran minyak kita adalah dalam lingkungan 700 ribu tong sehari" <– bukti? , macam² lagi saya boleh persoalkan statement saudara. tapi kalau cite bab ne sampai bila pon tidak habis. so pandai² la fikir sendiri

    • mr.Bencana says:

      betol tu en.betul..tp terpulang pada diri saudara nk percaya atau tidak..kenapa mesti nk persoalkan venezuella?? napa x persoalkan sekali arab saudi, iran, brunei dan negara pengeluar lain..utk pengetahuan saudara info yg saya dapat ni hanya dicopy paste dari e-mail saya..saya x suruh percaya 100% tapi saya hnya suruh renungkan..klw statement saya betol pon apa yg saudara dan saya bole dapat??? minyak free seumur hidup??..so fikirkanlah ye😉

    • iskandar says:

      As Salam bro.hang kalau blom p Venezuela hang x payah sembang lah. x pon aku suruh hang tengok doku ni .dONT TELL MY MUM I GO TO THiS COUNTRY :VENEZUELA.pastu baru leh sembang la.ok

    • z says:

      Malaysia ni maju ker?kalau hasil pendapatan rakyat rendah..negara boleh maju ker en.betul?

  3. ohhh najib puaka.
    konspirasi goverment long.

  4. iskandar says:

    Keje gaji nak mahal.org niaga pon nak untung tu y kene up sket rege,tp Pasaran minyak y conqouer Rockefeller,Dutch Shell,Caltex etc.Petronas hanya membekal jek,kalu orang tawar kene jual murah la bro.orang melayu x pegang ekonomi tau beli jek.Biar susah sekarang tp jg gadaikan iman sebab bayaran nye masa akhirat nanti.Harinya akan tiba,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: