mr.hyatto…….

Icon

the unfinished story…

botak chin..episod terakhir


Setelah bunyi tembakan telah reda, pihak polis mula memasuki ke dalam pejabat kilang papan tersebut, yang mana telah menjadi kubu bagi Botak Chin dan 2 orang kanannya. Apabila anggota polis memasuki pejabat itu, kelihatan 2 tubuh yang sedang terbaring kaku tak bernyawa lagi, dan tak syak lagi itulah orang kanan Botak Chin iaitu Pangkor Chai dan Ah Keong. Tetapi yang peliknya, Botak Chin masih tidak kelihatan, lalu ketua polis daerah Sentul masuk lagi ke dalam, dan tiba-tiba dia mendengar satu suara yang sayup-sayup memanggilnya, “sir, please help me sir”…Apabila dia menoleh, sahlah itu adalah Botak Chin yang sedang bersembunyi di bawah meja.. 

 
Tanpa berlengah lagi, ketua polis daerah Sentul tue pun menarik Botak Chin dari bawah meja terbabit dan terus menggari si penjenayah ini. Semasa ditemui Botak Chin dalam keadaan yang cedera kerana terkena beberapa das tembakan dan bersama-samanya dijumpai sebuah beg yang berisi lebih dari satu senjata api…Selepas itu Botak Chin telah ditahan selama setahun sebelum dia mengaku bersalah ke atas dakwaan yang disabitkan kepadanya dan hukumannya adalah hukuman gantung sampai mati di bawah undang-undang keselamatan Dalam Negeri (ISA)…

Berita penangkapan Botak Chin tersebar diseluruh Malaysia dengan cepat..warga polis yang terlibat dalam operasi itu telah diberi pujian oleh orang ramai..geng-geng botak chin yang masih selamat lari meninggalkan kuala lumpur kerana pihak polis masih lagi mencari saki baki ahli-ahli mereka..manakala yang masih setia pula,  mereka cuba mencari jalan untuk melepaskan bos mereka..walaupon botak chin telah ditahan..botak chin masih lagi mempunyai pengaruh diluar..dengan hasil rompakan yang masih ada, rakan-rakannya di luar telah melantik peguam bagi cuba melepaskannya..dari hari ke hari mereka terus bersabar..peguam yang dilantik cuba melakukan tugas terbaik..

 
Akhirnya peguam Botak Chin telah  membuat rayuan sehingga ke peringkat Privy Council dan kesnya dibicarakan semula pada 1 April 1980. Alasan peguamnya adalah hasil romplakan Botak Chin diberikan kepada orang susah dan orang miskin, adui yai. Itulah sebabnya Botak Chin nie gelarkan sebagai Robin Hood dikalangan penyokongnya..Botak Chin telah disuruh oleh peguamnya untuk berlakon menjadi gila semasa dalam tahanan..tetapi lakonannya tetap tidak menjadi..Oleh kerana jenayah yang dilakukan oleh botak chin terlalu berat  iaitu telah menyebabkan ramai orang yang merana dan sengsara. Mahkamah Persekutuan dan Lembaga Pengampunan telah menolak rayuan tersebut lalu  menjatuhkan hukuman gantung sampai mati ke atas Botak Chin pada 16 Mei 1980…

Semasa berada di dalam penjara menunggu untuk digantung, Botak Chin pernah melakukan rusuhan serta pernah memukul dan menikam warden penjara Pudu. Ini adalah kerana rahsia Botak Chin untuk melarikan diri dari penjara Pudu telah terbongkar. Warden penjara telah menerima maklumat yang Botak Chin sedang mengumpul bahan-bahan untuk meletupkan penjara dan kemudian melarikan diri. Botak Chin mendapat bekalan seperti paku dan karbad melalui orang yang datang melawatnya secara beransur-ansur. Apabila warden mengetahui hal ini, warden penjara melakukan serbuan ke dalam bilik Botak Chin untuk mencari bahan-bahan letupan yang disembunyikannya..Jadi Botak Chin pun marahlah apabila barang yang dikumpulnya dirampas oleh warden, maka tercetuslah rusuhan…

 
Akhirnya pada 11 jun 1981, datanglah warden penjara ke bilik tahanan Botak Chin. Warden penjara menyarungkan kepalanya dengan kain hitam dan selepas itu di bawa menuju ke tempat hukuman akan dijalankan. Setelah Botak Chin telah berdiri tegak di atas platform hukuman gantung, tali gantung di masukkan ke kepalanya dan kemudian gear platform ditarik, Dum!! bunyi platform terbuka, lalu tubuh Botak Chin terjatuh ke bawah dan menyebabkan tali tadi menjerut leher Botak Chin sehingga patah. Kini tamatlah sudah riwayat penjenayah yang masih lagi muda tetapi sangat ganas dan telah menggemparkan negara kita dengan aksi jenayahnya sehingga menjadikan dirinya sebagai penjenayah paling dikehendaki oleh pihak berkuasa…

-TAMAT-

p/s  mengikut sumber maklumat dari dalam penjara..sebelum digantung mati, botak chin telah membuat permintaan terakhirnya iaitu mahukan tali gantung berwarna merah bagi menunjukkan kesetiaan dia terhadap geng kongsinya… 

Filed under: sejarah

botak chin…episod 4


Botak Chin terlalu gembira dengan serangan yang telah dilakukannya terhadap DSP Kulasingam, dia beranggapan riwayat pegawai polis yang memburunya telah tamat dan akan melemahkan semangat pasukan polis untuk terus memburunya, tetapi tanggapan Botak Chin terhadap kejayaan pada malam itu meleset sama sekali. Apa tidaknya, keesokan paginya.. terpampang di dada-dada surat khabar yang menyatakan DSP Kulasingam terselamat dari serangan Botak Chin dan hanya mengalami kecederaan kecil sahaja, dan perkara ini telah membuat Botak Chin tersangat marah, lalu di terajangnya seorang anak buahnya yang membawa perkhabaran berita gembira itu…

Serangan Botak Chin terhadap DSP Kulasingam, tidak langsung mematahkan semangat anggota polis yang memburunya, anggota polis tidak pernah gentar dan goyang terhadap penjenayah seperti Botak Chin ini. Gerakan memburu Botak Chin semakin diperhebatkan oleh PDRM pada masa itu…Setelah menjejaki Botak Chin selama hampir 4 bulan, pasukan polis khas yang ditubuhkan untuk mengintip dan menjejaki penjenayah ini berjaya menjejaki tempat persembunyiannya…

Pada 16 februari 1976 tarikh keramat ini telah menjadi saksi kepada pertempuran sengit diantara pasukan polis dan kumpulan penjenayah Botak Chin. Sebuah kilang papan di jalan Ipoh, Kuala Lumpur di syaki menjadi tempat persembunyian penjenayah keparat ini. Operasi khas telah di atur secara terperinci dan sebaik mungkin, pihak polis tidak mahu Botak Chin dan anggota kumpulannya lolos lagi…Setelah kegelapan malam telah bermula, polis mula bertindak bergerak secara senyap mengepung seluruh kawasan kilang berkenaan dan menunggu kemunculan Botak Chin…

Setelah menunggu beberapa lama, sebuah kereta Mazda putih muncul dalam kesunyian malam itu dan berhenti di hadapan kilang papan terbabit. Tiba-tiba 3 orang lelaki telah keluar dari kereta Mazda itu. Memang tak salah lagi, salah seorang lelaki itu adalah suspek yang diburu iaitu Botak Chin. Dia kelihatan tenang dan lengkap bersenjata masuk ke dalam kilang tersebut…Botak Chin mengarahkan beberapa orangnya berkawal di kawasan kilang sebagai langkah keselamatan…

Pihak polis dengan sabar menunggu peluang untuk melakukan serbuan ke kilang papan terbabit..orang-orang yang diharapkan oleh Botak Chin untuk mengawal keselamatannya leka dan lalai berbual  sesama sendiri.. Peluang keemasan ini digunakan sebaik mungkin oleh pihak polis untuk melakukan serbuan. 4 pasukan penggempur utama masuk dan pengawal yang diharapkan berkawal terkejut dan ramai yang lari lintang pukang, tetapi berjaya juga diberkas oleh polis…

Botak Chin dan dua orang kanannya iaitu Beh Kok Chin (Pangkor Chai) serta Hiew Foo Khen (Ah Keong) yang sedang berehat di dalam pejabat kilang papan itu, mula menyedari kekecohan yang berlaku di luar kawasan kilang terbabit. Setelah mereka mempersiapkan senjata masing-masing, maka berlakulah pertempuran yang amat sengit pada malam tue. Untuk pengetahuan korang, pihak polis melepaskan hampir 500 das tembakan serta beberapa das gas pemedih mata dalam serbuan tersebut…

Manakala Botak Chin dan 2 orang kanannya membalas juga setiap kali mereka ditembak oleh pihak polis, dan selain itu turut membaling sebutir bom kepada pihak polis dalam drama tembak-menembak itu..Dalam pertempuran itu, Botak Chin telah ditembak di tangan dan kaki. Dia cuba bangkit dan merangkak untuk mendapatkan 2 orang kanannya, tetapi setelah dia menjumpai 2 pengikut setianya itu, jasad mereka tidak bernyawa lagi…

Pihak polis mengarahkan Botak Chin untuk menyerahkan dirinya jika tidak mahu nyawa melayang, dan akhirnya Botak Chin yang berada dalam keadaan yang kesakitan dan tersepit kerana pengikutnya  telah mati, dia mengambil keputusan menyerah diri kepada pihak polis…Dan pada malam keramat itu, pihak polis berjaya juga akhirnya menangkap hidup-hidup penjenayah yang mengelarkan dirinya ‘Robin Hood Malaya’ pada waktu itu…

Bersambung lagi

Filed under: sejarah

botak chin…episod 3


Sambungan episod 2…

 

Pada 20 Julai, Botak Chin meneruskan misi rompakannya. Pada misinya kali nie Botak Chin meletakkan sebuah bank di Jalan Imbi sebagai sasaran rompakannya. Pada rompakan itu, Botak Chin dan kumpulan berjaya melakukan rompakan itu dengan jayanya, yang mana wang sebanyak RM 95000 telah berjaya dilarikan dari bank terbabit..Setelah Botak Chin dan gengnya mengagih-agihkan wang hasil rompakan tersebut, Botak Chin telah mendapat RM 25000 sebagai bahagiannya dan duit hasil rompakan tue telah dia gunakan untuk mendepositkan sebuah kereta Datsun dengan deposit sebanyak RM 3600..

 

 

Dengan pengaruh yang ada Botak Chin dan rakan cuba melakukan serangan demi serangan terhadap geng2 lain bagi memperluaskan kuasanya..siri2 pergaduhan antara dia dan ketua2 geng lain menjadi perhatian pihak polis..Ini telah menjadikan namanya semakin digeruni oleh ketua2 lain..akibat dari pergaduhan yang sentiasa berlaku akhirnya mereka kekurangan sumber kewangan..akhirnya mereka telah merancang untuk melakukan satu lagi rompakan..

 

Drama siri rompakannya diteruskan dengan rompakan sebuah kuil Cina di jalan Kolam Ayer pula dijadikan sasarannya..Dia bukan merompak kuil terbabit tetapi orang yang bermain mahjung di dalam kuil tersebut. Dia telah berjaya mengebas sebanyak RM 10000 dan beberapa lagi barang berharga milik mangsa..

 

 

Akhirnya  Timbalan Ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur iaitu Deputi Superitendan S. Kulasingam mula cuba menjejaki Botak Chin dan kawan2nya…Semakin hari, pergerakan Botak Chin dan gengnya semakin sukar akibat diburu oleh pihak polis..Perkara nie telah menyebabkan Botak Chin semakin sukar mendapatkan senjata api. Botak Chin dan kawan-kawanya mencari jalan bagaimana untuk  mendapatkan senjata api. Akhirnya mereka nekad mendapatkan senjata api yang dimiliki oleh polis dengan cara menyerang mereka. Dia dan anggota kumpulannya kemudian merampas 3 pistol milik 3 orang polis yang sedang meronda kawasan jajahannya…Selain itu dia juga berjaya merampas senjata api milik seorang pengawal keselamatan di bar Sentul semasa melakukan rompakan di bar terbabit. Sewaktu melakukan rompakan di bar Sentul nie, dengan beraninya dia telah mencabar sesiapa saja yang berada di dalam bar tersebut untuk beradu pertarungan tembakan ala koboi.

 

Akibat rampasan senjata api milik anggota polis yang dilakukan oleh Botak Chin dan gengnya, pasukan polis terus mempergiatkan lagi usaha untuk menangkap si Botak Chin nie, dan pada bulan september Botak Chin  hampir berjaya diberkas oleh pihak polis. Botak Chin dan kawannya telah menaiki sebuah kereta Alfa Romeo dan pihak polis telah mengejar kereta tersebut dan adegan tembak menembak telah berlaku di antara pihak polis dan Botak Chin. Setelah dikejar hampir 3.2 km, Botak Chin dan kawannya telah memberhentikan kereta dan melarikan diri di kawasan setinggan di Segambut dalam. Botak Chin dan kawannya berjaya melarikan diri menggunakan sebuah kereta jenis Volvo yang dirampas dari seorang doktor yang kebetulan berada di situ..Dalam tembak menembak itu, seorang kawan Botak Chin telah berjaya di tembak tetapi umurnya masih panjang dan berjaya melarikan diri bersama Botak Chin…Polis terus mempergiatkan operasi untuk memburu penjenayah Botak Chin ini, dan satu pasukan khas telah ditubuhkan untuk memburu Botak Chin. Pasukan ini terdiri daripada anggota polis daripada daerah-daerah lain yang memang handal memburu dan menjejaki penjenayah..

 

Pada 25 september, pihak polis berjaya membunuh orang paling kanan dalam kumpulan Botak Chin iaitu, Chau Kuan (nama timang-timangannya Ah Kuan) di sebuah kedai runcit di Jalan Kovil Hilir, tetapi Botak Chin masih lagi tidak lagi gentar kepada pihak polis. Dia dan kumpulannya yang masih ada, telah melakukan rompakan yang paling terbesar. Sasaran mereka kali nie adalah wang yang akan dibawa ke sebuah kelab lumba kuda. Dalam rompakan ini, Botak Chin dan gengnya telah berjaya merompak RM 218,000 selepas menembak pengawal keselamatan yang membawa wang tersebut.

 

Hasil agihan wang rompakan , Botak Chin telah memperolehi RM 40,000 dan dia telah pergi ke Thailand untuk membeli senjata api lagi. Kini senjata api milik Botak Chin ada 19 dan kira-kira 1000 peluru hidup…Bagaimanapun, kedudukan Botak Chin sebagai ketua mula terancam apabila ada yang cuba mencabarnya. Dia bertindak cepat dan beberapa hari kemudian, Tua Pui Lek (ketua geng Lima Jari Gunung) dan anggota gengnya sendiri, Ah Wong, ditemui mati ditembak di kawasan lombong tinggal di Jinjang..(Ah Wong cuba merampas kuasa Botak Chin dan ingin membelot)..

Seorang demi seorang orang harapan Botak Chin pergi meninggal kan dia, sama ada dibunuh oleh pihak polis atau pun yang membelot…Seorang lagi orang kanannya, membunuh diri setelah di keping oleh polis di Jalan Alor dan perkara ini telah membuat Botak Chin sangat marah kepada polis.

Pada 22 November 1975, Botak Chin cuba membunuh Timbalan ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur iaitu DSP Kulasingam…Dengan menaiki sebuah kereta Datsun Hijau, serta lengkap dengan senjata, Botak Chin dan kawannya keluar pada malam tue bukan untuk membuat rompakan, tetapi untuk membunuh dan menghapuskan terus pegawai polis tersebut…Sebaik saja mereka menemui kereta yang dinaiki oleh DSP Kulasingam, mereka mengekori rapat kereta dipandu DSP terbabit untuk mencari peluang melepaskan tembakan…Sebaik saja tiba di lampu isyarat Jalan Davis-Jalan Pekeliling, mereka merapati kereta yang dipandu DSP Kulasingam dan melepaskan 18 das tembakan untuk membunuh Kulasingam…DSP Kulasingam tidak berpeluang untuk membalas tembakan tersebut, dia hanya mampu tunduk dan berdoa agar umurnya dipanjangkan….

 

Umur DSP Kulasingam masih dipanjangkan tuhan, apabila dia hanya terkena 1 tembakan sahaja pada masa itu, dan dia juga masih dapat memandu ke  Balai yang paling dekat dengan kawasan kejadian iaitu Balai polis Cheras. DSP Kulasingam hanya cedera ringan akibat serangan Botak Chin dan kumpulannya itu. Perkara itu menambah amarah Botak Chin dan menambahkan dendamnya kepada pihak polis. Walaubagaimanapun DSP Kulasingam tidak pernah gentar akan serangan itu dan dia tetap meneruskan buruan untuk menangkap Botak Chin dan kumpulan demi keamanan negara..

Bersambung…

p/s  teruskan lah mengikuti episod seterusnya..

Filed under: sejarah

botak chin…episod 2


Seperti yang gua janjikan, ini adalah sambungan kepada kisah penjenayah paling bahaya kat Malaysia pada era 70 an Botak Chin…Sesiapa yang belum baca episod 1..

 Setelah Botak Chin menyertai kumpulan kongsi gelap 360, dia mula terlibat dengan jenayah kecil-kecilan contohnya seperti mencuri. Maklum sajalah dia belum ada pengalaman, jadi dia hanya sekadar menjadi pengikut saja untuk menimba pengalaman dalam bidang jenayah nie..

Kira-kira beberapa tahun dia terlibat dengan geng 360 nie, dengan tidak di duga olehnya…ibu yang disayanginya pergi meninggal kan dirinya buat selama-selamanya, iaitu meninggal dunia… Setelah kematian ibunya, Botak Chin telah jarang pulang ke rumahnya dan dia lebih suka tidur di rumah kawan-kawan geng kongsi gelapnya dan perkara ini telah lebih memperbanyakkan pengalaman dan pengetahuanya dalam bidang jenayah nie..ini telah menjadikan beliau lebih agresif..

Akibat  terlalu sering berdamping dengan kawan-kawannya dia mula berasa kagum akan kehebatan kawannya sebagai gangster, lebih menambahkan rasa kagum dan anehnya apabila dia melihat pistol yang tersisip di pinggang kawannya, dia berasa seperti manusia yang paling berkuasa, walaupun pada masa tue dia belum ada pistol…

Dia telah menjadi perancang pada rompakan pertama dalam sejarah jenayah besarnya dengan menghasut tiga kawan karibnya, yang mana dua memiliki pistol pada 19 April 1969… Selepas kejayaan dari rompakan itu, Botak Chin telah memiliki pistol pertamanya iaitu jenis .22 Revolver.

Akibat gila kuasa akhirnya Botak Chin telah menubuhkan sebuah geng sendiri dan pada tahun itu Botak Chin dan gengnya telah berjaya melakukan 8 siri rompakan…Walau bagaimanapun, kegiatan jenayahnya ini berjaya dipatahkan dan geng yang ditubuhkan olehnya ditumpaskan  oleh pihak polis. Dia dipenjara selama tujuh tahun, dan sepanjang berada di penjara dia berusaha untuk menjadi seorang manusia…dan selepas tempoh hukumannya berakhir dia pun dibebaskan dari penjara pada tahun 1974.

Selepas dia dibebaskan, dia mencuba untuk menjadi seperti insan biasa, dia mula menceburi bidang perniagaan iaitu menjual sayur-sayuran…tetapi mungkin kerana tidak mempunyai rasa puas dan terlalu ingin cepat menjadi kaya, Botak Chin mula aktif kembali kepada aktiviti jenayah nie…

Botak Chin pun mulalah menubuhkan geng barunya dengan mengambil  anggota baru yang terdiri dari penjenayah yang kejam  dan boleh dikatakan otai jugalah dalam bidang jenayah nie.(Penjenayah pun ada ranking juga..) Antaranya ialah Ng Cheng Wong (Ah Wong), Beh Kok Chin (Pangkor Chai) dan Teh Bok Lay (She Chai).

Setelah mengatur strategi  bersama ahli kumpulannya, dia berasa masih ada lagi  kekurangan. Dia memang sedar akan kehebatan dan keberanian dirinya dan juga anak buahnya, sekadar nak patahkan tangan dan leher orang, tutup mata memanglah tak boleh buat apa-apa…tapi kalau buka mata memang senang-senang jer dia nak patahkan leher orang lain…Dia menyedari tak ada gunanya juga jika berani tahap singa dan handal bergaduh, tanpa senjata api…siapalah diri jika berhadapan dengan anggota polis yang lengkap bersenjata…

Lalu dia pun membeli 3 pucuk pistol di Thailand dengan bantuan rakan  jenayahnya di sana…Setelah menunggu hampir seminggu jugaklah untuk pistol Siam tue sampai ditangannya, akhirnya pistol yang ingin digunakannya untuk melakukan jenayah berada ditangannya. Dia tidak mahu lagi membuang masa, lalu dia memulakan siri rompakan yang pertamanya selepas dia dibebaskan dari penjara. Pada 2 Jun tahun 1975 sasaran rompakannya adalah sebuah pusat perjudian haram di Sentul dan dia telah berjaya mengkebas sebanyak RM5800!!…dan duit hasil rompakan itu tidak lagi digunakan untuk dia dan kumpulannya berenjoy dan bergumbira, sebaliknya dia menggunakan duit tersebut untuk membeli 8 lagi senjata api dan 100 butir peluru untuk mempersiapkan diri dan kumpulannya menjadi satu kumpulan kongsi gelap yang berkuasa di Malaya..Kini dia dan kumpulannya mempunyai 11 senjata api dan 100 butir peluru semuanya!!!

Botak Chin menjadikan sebuah kawasan lombong tinggal di Kepong sebagai lapang sasar. Botak Chin dan kumpulannya berlatih menembak di situ, anjing-anjing liar yang berkeliaran di kawasan itu menjadi sasaran mangsa tembakan untuk dia mempertajamkan skill dan teknik menembaknya…Botak Chin juga semakin hari semakin handal menembak, dia juga tidak berasa segan dan malu mempamerkan pistolnya dengan mensisipkan pistol dipinggangnya di Pasar Sentul…Orang ramai yang melihat Botak Chin dan pistolnya tidak berani melaporkan kepada polis kerana mereka semua khuatir akan dibunuh oleh Botak Chin dan konco-konconya…Dia merasa dirinya semakin berkuasa dan hebat kerana tiada siapa berani menentangnya…

 Bersambung… 

p/s  kita sambung lagi…

Filed under: sejarah

botak chin..episod 1


Pernahkah korang mendengar nama “Botak Chin”? Tahukah dan kenalkah korang kat orang yang gua maksudkan ini? Gua pasti pasti ramai yang tidak mengenali orang yang ingin gua ceritakan dalam entry gua kali nie….Ha! kalau korang semua nak tahu, Botak Chin ini adalah seorang penjenayah yang paling dikehendaki dan telah mengemparkan dunia jenayah kat Malaysia dalam tahun era 70 – an…

Tujuan gua menghasilkan entry berkaitan Botak Chin nie bukannlah untuk mengagung-agungkan penjenayah kejam ini, tetapi gua ingin memberikan gambaran sejarah-sejarah jenayah yang telah berlaku pada zaman-zaman yang mungkin ada antara kita belum lahir lagi ke dunia nie ketika jenayah nie berlaku kat negara kita nie termasuklah gua sendiri yang belum lahir lagi masa tue…Jadi apalah salahnya jika gua menulis entry nie untuk memberikan maklumat dan info berkaitan penjenyah paling bahaya pada era 70-an nie dan sekali gus akan menjadikan kita semua warga Malaysia yang akan cintakan keamanan dan kedamaian… Gua sebenarnya sebelum membuat kajian tentang Botak Chin nie , gua membayangkan yang si Botak Chin nie adalah seorang manusia yang berkepala botak licin tanpa seutas rambut pun, tetapi sebenarnya bayangan gua itu adalah tersilap besar sama sekali….Kalau korang nak tahu, si Botak Chin tidaklah botak licin pun…Dia masih memiliki rambut yang lebat sebenarnya!! Kalau korang semua  tak percaya, cuba korang tengok gambarnya yang ada kat bawah nie…


Nama sebenarnya ialah Wong Swee Chin…Apakah sebenarnya maksud yang tersirat disebalik nama gelarannya nie iaitu Botak Chin tue? Sabar semua, bawa bertenang…Sebenarnya nama gelarannya itu adalah gabungan dari 3 patah perkataan bahasa china Hokkien yakni “BO”, “TAK”, “CHIN”… “BO” sebenarnya bermaksud tiada, manakala “TAK” pula membawa maksud kerja dan yang terakhir pula “CHIN” iaitu bermaksud china…Jika korang gabungkan ketiga-tiga perkataan ini akan menjadi “China Tiada Kerja” atau pun “Jobless Chinese” dalam bahasa Jawanya… Penjenayah kejam nie lahir ke dunia pada tahun 1951 di Kuala Lumpur… Botak Chin mempunyai adik-beradik yang ramai iaitu 10 orang semuanya…Bapaknya pula adalah pesara jabatan kereta api  ketika dia lahir… Bapa kepada penjenayah ini telah menghantarnya ke sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina di Sentul Pasar dan kemudiannya Botak Chin menyambung sekolahnya ke sekolah Inggeris…Tetapi harapan bapanya untuk menjadikan dia manusia yang berguna kepada bangsa dan negara musnah apabila dia  berhenti sekolah pada usia 15 tahun….

Setelah si  Botak Chin nie berhenti sekolah, dia bekerja sebagai pembantu pasar borong di Jalan Tun Ismail , tetapi dia bekerja kat situ tak lama…iaitu setahun saja dan kemudiannya dia berhenti dan mula terpengaruh dengan jenayah…Botak Chin merasa sungguh tertarik dengan kegiatan jenayah yang di lakukan oleh kumpulan kongsi gelap di kawasan itu…Akibat ingin mendapat wang dengan mudah tetapi dengan cara yang salah dia telah memulakan karier untuk menjadi penjenayah besar kat Malaysia nie dengan menganggotai kumpulan kongsi gelap 360 yang berkuasa di kawasan itu ketika masa tu…

 Bersambung….

p/s  saja nak buat episod..takot nanti korang bosan baca..

Filed under: sejarah

drama mesti tonton..


Tangkal Besi

drama arahan ni Saw Teong Hin mengisahkan penjenayah terkenal pada era 70an iaitu botak chin..drama ini telah di barisi pelakon terkenal Aaron Aziz, Vanidah Imran, Hasnul Rahmat, Radhi Khalid, Bront Palare..walaupon drama ini mengisahkan tentang botak chin tetapi nama, watak, tempat dan lokasi kejadian telah diubah oleh pengarah..

drama ini berkisahkan tentang ah huat (muniff isa) yang terpaksa melalui liku2 kehidupan bersendirian selepas kematian ibunya..selepas berjaya melarikan diri dari rumah akhlak/sekolah juvana, ah huat nekad mencari kehidupan di kuala lumpur..di sana dia mula bekerja di pasar , akibat mendapat gaji yang sedikit dan ditipu dia mula terlibat dengan aktiviti jenayah secara sendirian dan telah menaggotai kongsi gelap..dengan pengaruh yang ada ah huat telah berkerjasama dengan beberapa rakan yang kerja di pasar untuk melakukan siri rompakan sehingga beliau di tangkap..

selepas dibebaskan semula, ah huat telah berjumpa dengan ah meng dan ah keong iaitu rakan lamanya semasa di rumah akhlak dahulu..dengan pengalaman yang ada mereka telah menubuhkan geng baru bersama dengan penang kia dan dibantu oleh payung darwis dan rimaumas untuk menguasai kawasan disana..dengan bantuan rimaumas mereka berjaya mendapatkan senjata api dari thailand..dari situlah kegiatan mereka bertambah ganas dan perebutan kawasan diantara ketua2 kongsi lain… 

bagi peminat cerita yang berunsurkan biografi, drama ini pada saya wajib ditonton..lakonan muniff isa yang memegang watak utama harus dipuji kerana berjaya melakokankan watak seorang penjenayah  yang berbangsa cina dan kefasihan beliau bertutur dalam bahasa cina dengan lancar..drama ini akan ditayangkan di astro prima dan astro citra..

p/s   drama ni best!!

Filed under: filem

May 2010
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Blog Stats

  • 139,470 hits

Archives